Greece Fact Check

/ Nov 17, 2024
2024/11/17

Νέα, πιο εξελιγμένη απάτη μέσω facebook, με ψεύτικο διαγωνισμό του Σκλαβενίτη

Πρόκειται για μια ακόμη περίπτωση απάτης like farming και (πιθανότατα) εγγραφής σε τηλεφωνικές υπηρεσίες υψηλής χρέωσης μέσω SMS.

Τις τελευταίες ώρες, κυκλοφορεί στο facebook, ο παρακάτω “διαγωνισμός”:

http://archive.is/B9mJb

http://archive.is/w2Shy

Όπως βλέπουμε από την εικόνα, ο “διαγωνισμός” δημιουργήθηκε πριν από μόλις 17 ώρες και μέσα σε αυτό το διάστημα, κατάφερε και έφερε στη σελίδα, πάνω από 7.000 likes, καθώς και χιλιάδες κοινοποιήσεις και σχόλια.

Προφανέστατα, πρόκειται για μια ακόμη απάτη like farming, δηλαδή χρήση αθέμιτων μέσων για τη συλλογή likes σε μια σελίδα, τα οποία μπορούν σε δεύτερο χρόνο να χρησιμοποιηθούν για άλλες απάτες.

Οι απατεώνες ξέρουν, ότι μια σελίδα στο Facebook, ή μια ομάδα με πολλές χιλιάδες μέλη είναι ένα πολύτιμο αγαθό, γιατί δίνει στον απατεώνα ένα μεγάλο ακροατήριο.

Αν και στη προκειμένη περίπτωση δεν έχουμε (μέχρι στιγμής), εξαπάτηση των χρηστών για την εγγραφή τους σε συνδρομητική υπηρεσία SMS υψηλής χρέωσης, είναι βέβαιο πως εάν η σελίδα συνεχίσει να υφίσταται και συγκεντρώσει μερικές χιλιάδες likes ακόμη, ο “διαγωνισμός” θα τροποποιηθεί για να συμπεριλάβει και αυτή τη μορφή απάτης. Αυτή είναι και η διαφορά από παλαιότερες ανάλογες απάτες, που ζητούσαν από την αρχή το τηλέφωνο του χρήστη, ενώ στη περίπτωσή μας, αυτό θα γίνει όταν η σελίδα “ισχυροποιηθεί” και αποκτήσει φαινομενικό κύρος, έχοντας δεκάδες χιλιάδες likes.

Οι σελίδες αυτές μπορεί να χρησιμοποιούνται για να προσελκύσουν άτομα σε άλλες σελίδες, ή για ψάρεμα προσωπικών πληροφοριών, ή για να κερδίσει ο απατεώνας προμήθεια από κάποια διαφήμιση, ή απλά ένας απατεώνας θα μπορούσε να πωλήσει τη σελίδα στο Facebook σε άλλους για χρήματα. Στην πραγματικότητα, οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τέτοιες σελίδες για να πράξουν μεγάλο αριθμό απατών, από επιθέσεις malware, έως την κλοπή προσωπικών στοιχείων.

Περισσότερα για το like-farming στο λινκ: Τι είναι το Like farming στο Facebook. Μια κρυφή, αγνωστη απάτη

Εάν η σελίδα με το ψεύτικο διαγωνισμό του Σκλαβενίτη, συνεχίσει να υφίσταται, είναι πολύ πιθανό η διαφήμιση να τροποποιηθεί και να συμπεριλάβει “διαγωνισμό” που θα καλεί τους χρήστες να δώσουν τους αριθμούς τηλεφώνων τους, για να εγγραφούν (χωρίς να το ξέρουν) σε υπηρεσίες υψηλής χρέωσης μέσω SMS. Παλαιότερα σχετικά παραδείγματα είναι τα κάτωθι:

 

Αν παρατηρήσετε στα ψιλά γράμματα θα λαμβάνεται 3 SMS την εβδομάδα με κόστος 2,08€ το SMS συμπ/νου ΦΠΑ. Σύμφωνα με τον νόμο τηλεπικοινωνίας θα πρέπει να επιβεβαιωθεί η εγγραφή σας στην συνδρομητική υπηρεσία, με τον κωδικό που θα λάβετε με SMS. Αυτός είναι ο λόγος που η προηγούμενη σελίδα σας παραπλανούσε πως έχετε κερδίσει και θα πρέπει να επιβεβαιώσετε τον αριθμό του τηλεφώνου σας στην επόμενη σελίδα, λαμβάνοντας ένα sms με τον κωδικό ώστε να παραλάβετε το ανύπαρκτο δώρο σας από το πλησιέστερο κατάστημα. Αν επιβεβαιώσετε τον αριθμό του κινητού σας έχετε εγγραφεί σε συνδρομητική υπηρεσία

http://ellinikahoaxes.gr/2016/09/24/800-euro/

 

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι πως τέτοιου είδους απάτες είναι συνηθισμένες στο facebook. Ποτέ και πουθενά στο πλανήτη, δεν υπήρξε εταιρία που έδωσε χρήματα επειδή κάνατε like, comment και share μια ανάρτησή της. Εξυπακούεται πως το όνομα του Σκλαβενίτη χρησιμοποιείται αυθαίρετα και χωρίς την άδεια της επίσημης εταιρίας, για να προσδώσουν οι απατεώνες κύρος στο δήθεν διαγωνισμό τους.

 

Σε κάθε περίπτωση, δε πρέπει να κάνετε Like και να κοινοποιείται τέτοιου είδους απάτες, διότι είναι πιθανό να παρασύρεται και άλλους ανθρώπους σε αυτή.

Από τα ανωτέρω, προκύπτει πως ο “διαγωνισμός” του Σκλαβενίτη είναι ψεύτικος και αποσκοπεί στην εξαπάτηση των χρηστών του facebook.

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, όταν μια ιστοσελίδα έχει έδρα στην Ε.Ε ή απευθύνεται στους κατοίκους της, πρέπει να δηλώνει στους χρήστες, ότι χρησιμοποιεί cookies (οι περισσότερες χρησιμοποιούν). Επίσης πρέπει να δικαιολογεί το σκοπό της χρήσης τους και να ζητά την άδεια του χρήστη για την δημιουργία των cookies στο σύστημα του. Έτσι, σύμφωνα με την Οδηγία (2009/136/ΕΚ), και τον αντίστοιχο ελληνικό νόμο (4070/2012), κάθε σάιτ στη χώρα μας οφείλει να ζητεί τη συγκατάθεση των χρηστών για τα cookies που θα αποθηκευτούν στις συσκευές τους. Ο νόμος αυτός απευθύνεται σε όλους τους δικτυακούς ιστότοπους που εδρεύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους, οι οποίοι οφείλουν να το σεβαστούν. Όταν μια ιστοσελίδα δεν συμμορφώνεται, επιβάλλονται κυρώσεις και κατ' επέκταση κάποιο πρόστιμο. Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο