Δεν αποτέλεσε έκπληξη, δεδομένης της πρόσφατης ενασχόλησης με τον ψευτοακαδημαϊκο – απόφοιτο Δημοτικού Γ. Πασχαλίδη, η διαπίστωση πως μέρος της “φιλοσοφίας” του, περιέχει και στοιχεία αστρολογίας. Αυτό που μας προκάλεσε ανησυχία όμως, είναι πως οι θεωρίες του, έχουν εφαρμοστεί (όπως ισχυρίζονται δημόσια οι άνθρωποι που τον πλαισιώνουν) εντελώς αυθαίρετα, σε παιδιά ηλικίας 10-12 ετών.
Ο “ακαδημαϊκός” – μέντιουμ – “θεραπευτής”, τώρα και αστρολόγος;
Από το βιβλίο “Άνοιγμα Αγάπης, Πορεία Ζωής“, διαβάζουμε:
“Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι το πόσο επηρεάζεται η καθημερινότητά μας εξαιτίας αυτού του γεγονότος, του ότι αποτελούμε δηλαδή κομμάτι του Όλου” (σύμπαν).
“Γνωρίζαμε ότι πρόσφατα υπήρχαν εννέα πλανήτες στο ηλιακό μας σύστημα. Πρόσφατα (το 1995), οι αστρονόμοι ανακάλυψαν και έναν δέκατο. Υπάρχουν όμως συνολικά 12 πλανήτες, τρεις εκ των οποίων έχουν απομακρυνθεί αρκετά, χωρίς όμως να έχουν φύγει από το ηλιακό μας σύστημα. Είναι αρκετά μακριά ώστε να μην επηρεάζουν το σώμα μας, επειδή δεν φτάνει στο σώμα μας η πληροφορία που μεταδίδουν“.
Και συμπληρώνει:
“Οι πλανήτες επηρεάζουν τη διαταραχή μας αντανακλώντας την ενέργεια που εκπέμπει ο Ήλιος και μεταφέροντας πληροφορίες και στοιχεία από και προς όλο το πλανητικό σύστημα, καθώς και σε εμάς“.
Σε αυτό το σημείο ο οποιοσδήποτε με γνώσεις φυσικής ‘Α Γυμνασίου, θα πετούσε το βιβλίο στο κάλαθο των αχρήστων.
Ο “ακαδημαϊκός” με τα 3 διδακτορικά, φαίνεται να αγνοεί βασικές λεπτομέρειες του ηλιακού μας συστήματος, πέρα του γεγονότος πως υποστηρίζει αυτό που λένε και οι αστρολόγοι, δηλαδή πως οι θέσεις των ουρανίων σωμάτων, επηρεάζουν τη καθημερινή ζωή του ανθρώπου.
Γρήγορο μάθημα αστρονομίας
Το ηλιακό μας σύστημα αποτελείται από 8 πλανήτες (9 μέχρι το 2005 όταν ο Πλούτωνας υποβιβάστηκε σε πλανήτη – νάνο). Το 1995, ΔΕΝ ανακαλύφθηκε δέκατος πλανήτης στο ηλιακό μας σύστημα. Ήταν η χρονιά που ανακαλύφθηκε ο πρώτος επιβεβαιωμένος εξωπλανήτης σε τροχιά γύρω από άλλο άστρο. Πρόκειται για τον 51 Pegasi b που βρίσκεται σε απόσταση 50 ετών φωτός.
Όσον αφορά τους 3 πλανήτες που “έχουν απομακρυνθεί”, τα επιστημονικά δεδομένα κάνουν λόγο για πιθανότητα ύπαρξης ενός ακόμη πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα (9ος), σε εξαιρετικά απομακρυσμένη τροχιά. Περισσότερα εδώ.
Προκαλεί εντύπωση που ένας βραβευμένος “ακαδημαϊκός” που απόκτησε ενόραση ενώ ανηφόριζε τον Όλυμπο το 2002, αγνοεί στοιχειώδεις πληροφορίες για το ηλιακό μας σύστημα.
Στο παραπάνω βίντεο, βλέπουμε την παιδοψυχολόγο Αναστασία Σταθοπούλου, να ισχυρίζεται ΨΕΥΔΩΣ πως το μοντέλο των 3 ανθρώπων του ψευτοακαδημαϊκού Γ. Πασχαλίδη, είναι αναγνωρισμένο από την επιστήμη και έχει εφαρμογές σε πολλές ασθένειες όπως ο καρκίνος.
https://www.youtube.com/watch?v=yrhG-oZkanE
Στο xronos.gr, διαβάζουμε το εξής ανησυχητικό:
“Σε μαθητές της πέμπτης και έκτης δημοτικού σχολείου για δύο χρόνια, εφάρμοσε το μοντέλο ο Γιώργος Κωνσταντίδης δάσκαλος στο 4ο δημοτικό σχολείο Γρεβενών και έκανε γνωστό στο κοινό της Κομοτηνής πως «η ανθρώπινη τυπολογία είναι ένα εργαλείο εξαίρετο, αποτελεσματικό, λειτουργικό, που μας επιτρέπει να εφαρμόσουμε τρεις διαφορετικές διδακτικές προσεγγίσεις και μεθόδους που βασίζονται στους διαφορετικούς τύπους μαθητών. Τα αποτελέσματα είναι καταπληκτικά. Αποτελεί το μέλλον στην εκπαίδευση.”
Αυτό που μας λέει ο κ. Κωνσταντινίδης, είναι πως εφαρμόζοντας το tri-anthropo type Paschalidis στην εκπαίδευση μικρών μαθητών (δηλαδή κατηγοριοποιώντας τους ανά τύπο), και εφαρμόζοντας 3 διαφορετικές προσεγγίσεις, είχε θετικά αποτελέσματα στις επιδόσεις τους. Πέρα από το λόγο του δασκάλου, δεν έχουμε καμία άλλη απόδειξη του ισχυρισμού.
Σε αυτό το σημείο δεν γίνεται να μην αναρωτηθούμε: Πως είναι δυνατόν ένας δάσκαλος να εφάρμοσε (εφόσον το δημοσίευμα και ο ισχυρισμός είναι ορθά) ένα ψευδοεπιστημονικό μοντέλο σε ανήλικους μαθητές;
Από ποιον πήρε σχετική άδεια;
Τι επιπτώσεις μπορεί να είχε η “διδασκαλία” μιας στρεβλωμένης κοσμοθεωρίας (διότι δεν πρόκειται για επιστήμη) στην ευαίσθητη ψυχοσύνθεση παιδιών ηλικίας 10-12 ετών;
Οι γονείς γνώριζαν και συναίνεσαν;
Το Υπουργείο Παιδείας έχει λάβει γνώση του περιστατικού;
Διάλεξη στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΑΤΕΙ Σίνδου
Η επόμενη έκπληξη μας έρχεται από το Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης. Στο georgepaschalidis.gr, διαβάζουμε:
Πως είναι δυνατόν, ένας καθηγητής ΤΕΙ (Σωτ. Βλαχάκης), να προσκαλέσει τον κ. Πασχαλίδη (απόφοιτο Δημοτικού), να παρουσιάσει το “Μοντέλο των τριών ανθρωπίνων Τύπων, μαθαίνω τον εαυτό μου και τους γύρω μου», σε αλλοδαπούς φοιτητές (ERASMUS);
Ποιος έδωσε την άδεια για αυτή την ομιλία;
Ήταν πρωτοβουλία του συγκεκριμένου καθηγητή ή κάποιου άλλου μέσα από το Πανεπιστήμιο;
Ήταν μια απλή παρουσίαση, ή μέρος κάποιας διδακτέας ύλης;
Τι εντυπώσεις μπορεί να αποκόμισαν αυτοί οι φοιτητές και κατόπιν μετέφεραν στις πατρίδες τους; Μήπως ότι τα Ελληνικά Πανεπιστήμια είναι μπάτε σκύλοι αλέστε;
Είναι η ανθρώπινη τυπολογία “εφεύρημα” του Γ. Πασχαλίδη;
Ο Γ. Πασχαλίδης υποστηρίζει ότι τα άτομα που νοσούσαν από τις ίδιες ασθένειες είχαν κοινά χαρακτηριστικά προσωπικότητας, κοινές αντιδράσεις και προσαρμοστικότητα στο στρες, κοινή επεξεργασία πληροφοριών και ρύθμιση συναισθημάτων, τα οποία καθρεφτίζονταν στη λειτουργία συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου, που ευθύνονται για τη σκέψη, τη συμπεριφορά και το συναίσθημα.
Ανάλογες προσπάθειες “ομαδοποίησης” των ανθρώπων, έχουν γίνει και στο παρελθόν, όπως το Myers–Briggs Type Indicator (MBTI) και η Φρενολογία του Gall.
Το MBTI είναι δημιούργημα της Katharine Cook Briggs και της κόρη της Isabel Briggs Myers (1943), καμία εκ των οποίων δεν είχε επιστημονικό υπόβαθρο. Βασίζεται στην τυπολογική θεωρία που προτείνεται από τον Carl Jung (1921), ο οποίος είχε σκεφτεί ότι υπάρχουν οκτώ κύριες ψυχολογικές λειτουργίες με τις οποίες οι άνθρωποι βιώνουν τον κόσμο και ότι μία από αυτές τις λειτουργίες είναι κυρίαρχη σε ένα άτομο τις περισσότερες φορές. Αυτή η διατύπωση έγινε σε μια εποχή που η ψυχολογία δεν είχε αρχίσει να εφαρμόζει επιστημονικές μεθόδους μελέτης και παρατήρησης.
Η Katharine Cook Briggs και η Isabel Briggs Myers, αποφάσισαν αυθαίρετα πως υπάρχουν συνολικά 16 τύποι προσωπικότητας και κατασκεύασαν ανάλογα ερωτηματολόγια για να καθορίσουν που ανήκει ο κάθε άνθρωπος.
Αν και απέκτησε δημοφιλία στον επιχειρηματικό τομέα, το MBTI παρουσιάζει σημαντικές ψυχομετρικές ελλείψεις, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης εγκυρότητας και κακή αξιοπιστία (με διαφορετικά αποτελέσματα για το ίδιο άτομο σε διαφορετικές περιστάσεις).
Ο ίδιος ο Jung, θα γράψει στο βιβλίο του για τις ανθρώπινες προσωπικότητες:
“...στην πραγματικότητα, είναι πολύπλοκοι και δύσκολα μπορούν να διαχωριστούν (οι τύποι), γιατί κάθε άτομο είναι μια εξαίρεση στον κανόνα. Επομένως, κανείς δεν μπορεί ποτέ να δώσει μια περιγραφή ενός τύπου, ανεξάρτητα από το πόσο θα ταίριαζε σε περισσότερα από ένα άτομα, παρά το γεγονός ότι κατά κάποιον τρόπο μπορεί να χαρακτηρίζει εύστοχα χιλιάδες άλλους“.
Φρενολογία
Η φρενολογία είναι μια ψευδο-ιατρική προσέγγιση που επικεντρώνεται κυρίως στις μετρήσεις του ανθρώπινου κρανίου, με βάση την έννοια ότι ο εγκέφαλος είναι το όργανο της νόησης, και ότι ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου έχουν τοπικές, συγκεκριμένες λειτουργίες ή ενότητες. Παρόλο που και οι δύο αυτές ιδέες βασίζονται στην πραγματικότητα, η φρενολογία τις προέκτεινε πέρα από την εμπειρική γνώση με τρόπο που ξεφεύγει από την επιστήμη. Αναπτύχθηκε από το γερμανικό γιατρό Franz Joseph Gall το 1796 και ήταν μια πολύ δημοφιλής θεωρία τον 19ο αιώνα, ιδιαίτερα από το 1810 μέχρι το 1840.
Ο λόγος που παραθέσαμε τα δύο ανωτέρω παραδείγματα, είναι για να δείξουμε πως η “ανακάλυψη” του Γ. Πασχαλίδη, εκτός από ψευδοεπιστημονική, δεν είναι κάτι καινούργιο, δεδομένου πως και άλλοι προσπάθησαν στο παρελθόν (ανεπιτυχώς και αυθαίρετα) να κατατάξουν τους ανθρώπους σε διάφορους τύπους.
Εξάλλου το τεστ που υποτίθεται πως καθορίζει το τύπο του κάθε ανθρώπου που ισχυρίζεται πως έχει αναπτύξει ο κ. Πασχαλίδης (δείτε εδώ), είναι παρόμοιο και εν πολλοίς πανομοιότυπο με δεκάδες ανάλογα τεστ που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο (και κάποια από αυτά βασίζονται στο MBTI). Σχετικά παραδείγματα θα βρείτε εδώ, εδώ και εδώ.
Ο ψυχίατρος Αθανάσιος Μπάσδρας, μας είχε δώσει πολλές πληροφορίες σχετικά με την αντιεπιστημονικότητα των «ανθρώπινων τύπων» γενικότερα και του tri-anthropo type Paschalidis ειδικότερα που μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Συμπεράσματα
Αυτό που προκύπτει από τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει μέσα από την αρθρογραφία μας, είναι μια ανεξήγητη προσωπολατρία προς τον Γ. Πασχαλίδη, όχι μόνο από ανθρώπους της “διπλανής πόρτας”, αλλά και από γιατρούς, καθηγητές, δασκάλους, δημοσιογράφους κτλ. Και ενώ θα μπορούσαμε να καταλάβουμε ως ένα βαθμό την επιρροή του σε ανθρώπους που δεν έχουν επιστημονικό υπόβαθρο, παραμένει ανεξήγητη η θέρμη με την οποία, ακόμη και επιστήμονες, υπερασπίζονται και παρουσιάζουν το ανύπαρκτο επιστημονικά “Μοντέλο των 3 Ανθρώπων”, του ψευτοακαδημαϊκού Πασχαλίδη.
Είναι απορίας άξιο πως ένας άνθρωπος που έχει δηλώσει μέντιουμ και επικαλείται αρχές της αστρολογίας, απέκτησε σκανδαλώδη πρόσβαση σε τουλάχιστον ένα δημοτικό σχολείο και ένα πανεπιστήμιο. Εξυπακούεται πως σε οποιοδήποτε σοβαρό εκπαιδευτικό ίδρυμα του εξωτερικού, ανεξαρτήτως βαθμίδας, ο συγκεκριμένος άνθρωπος δεν θα πέρναγε ούτε το κατώφλι της πόρτας, πόσο μάλλον να βρει βήμα σε πανεπιστημιακή αίθουσα και να προμοτάρει το “μοντέλο” του σε ανήλικους μαθητές.
Μετά τις “θεραπείες” εξ αποστάσεως με το κούνημα του ραβδιού που είδαμε πρόσφατα και που από μόνο του θα έπρεπε να κινητοποιήσει κάποιους αρμοδίους, η περίπτωση που παρουσιάζουμε σήμερα και έχει να κάνει με την εφαρμογή μιας αποδεδειγμένα ψευδοεπιστημονικής πρακτικής, με υπερφυσικές προεκτάσεις σε παιδιά δημοτικού (με άγνωστες πιθανές συνέπειες), θα έπρεπε να κάνει ορισμένους φορείς κυριολεκτικά να τρέχουν.
Τελικά, είναι στραβός ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε;