Η Εκκλησία της Αναστάσεως που φιλοξενεί τον Πανάγιο Τάφο, κατασκευάστηκε αρχικά από την Αγία Ελένη την μητέρα του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Α’. Υπέστη βίαιες επιθέσεις, πυρκαγιές και σεισμούς ανά τους αιώνες. Καταστράφηκε ολοσχερώς το 1009 και στη συνέχεια ανοικοδομήθηκε την περίοδο 1024-1048. Ο ναός ξανακτίστηκε χάρη στις φροντίδες των αυτοκρατόρων Ρωμανού Γ’, Μιχαήλ Δ’ Παφλαγόνα και Κωνσταντίνου Θ’ Μονομάχου. Οι μέχρι σήμερα χρονολογήσεις, συμφωνούσαν ως προς τις ημερομηνίες της αναστήλωσης του 11ου αιώνα, αλλά δεν ήταν γνωστό εάν ο Ναός είχε χτιστεί ακριβώς στο ίδιο σημείο που βρισκόταν το αρχικό κτίσμα του 4ου αιώνα.
Σύμφωνα με το National Geographic, τα αποτελέσματα των τελευταίων ερευνών, φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι ο τωρινός Ναός της Αναστάσεως, έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια του αρχικού Ναού που είχε κτιστεί κατά τον 4ο αιώνα από την μητέρα του Κωνσταντίνου Α’.
Από το αρχικό ασβεστολιθικό τμήμα του τάφου και από μια μαρμάρινη πλάκα, συλλέχθηκε ασβεστοκονίαμα που χρονολογήθηκε γύρω στο έτος 345. Μέχρι τώρα, τα αρχιτεκτονικά στοιχεία που υπήρχαν μέσα και γύρω από το σημείο, χρονολογούνταν από την περίοδο των Σταυροφόρων.
Σύμφωνα με την προς Κορίνθιους Επιστολή του Παύλου (περ. 54 μΧ), το σώμα του Χριστού τοποθετήθηκε σε τάφο και αναστήθηκε μετά από τρεις ημέρες. Αυτή είναι η παλαιότερη αναφορά στη Σταύρωση και την Ανάσταση. Στα ευαγγέλια που εικάζεται πως γράφτηκαν μεταξύ 66 και 96 μΧ, γίνεται αναφορά πως το σώμα του Χριστού, τοποθετήθηκε σε τάφο που είχε σκαλιστεί στο βράχο, από τον Ιωσήφ της Αριμαθέας. Πολλές επιμέρους πληροφορίες όμως, είναι αντικρουόμενες.
Στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ., ο χώρος της σημερινής Εκκλησίας ήταν ναός της Αφροδίτης όπως αναφέρουν πολλοί αρχαίοι συγγραφείς. Ο Ευσέβιος ισχυρίζεται στο έργο του “Εις τον Κωνσταντίνον Τριακονταετηρικός” (που γράφτηκε 200 χρόνια αργότερα), ότι ο χώρος της Εκκλησίας ήταν αρχικά χριστιανικός τόπος λατρείας, αλλά ότι ο Αδριανός σκόπιμα κάλυψε αυτές τις χριστιανικές τοποθεσίες με χώμα και έχτισε ειδωλολατρικό ναό στη κορυφή, λόγω του μίσους του για τον Χριστιανισμό. Το πιθανότερο όμως είναι πως ο ναός της Αφροδίτης πιθανότατα χτίστηκε στα πλαίσια της ανοικοδόμησης της Ιερουσαλήμ από τον Αδριανό, (που μετονομάστηκε σε Αέλια Καπιτωλίνα) το 135 μ.Χ., μετά την καταστροφή της πόλης, στα πλαίσια της καταστολής της Εβραϊκής εξέγερσης του 70 μ.Χ. και της εξέγερσης του Μπαρ Κόκμπα το 132-135 μ.Χ.
Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Α’, διέταξε περίπου το 325 – 326 μ.Χ. να κατεδαφιστεί ο ναός και να αφαιρεθεί το χώμα. Κατόπιν, έδωσε εντολή στον επίσκοπο Μακάριο της Ιερουσαλήμ, να χτίσει στο ίδιο σημείο μια χριστιανική εκκλησία. Ο “Προσκυνητής του Μπορντό” αναφέρει στο Itinerarium Burdigalense το 333: “Εκεί, επί του παρόντος, με εντολή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, έχει χτιστεί μια βασιλική, δηλαδή μια εκκλησία θαυμαστής ομορφιάς”.
Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, κατά τη διάρκεια της ανασκαφής, η Αγία Ελένη φέρεται να ανακάλυψε τον Τίμιο Σταυρό και έναν τάφο, αν και ο Ευσέβιος δεν αναφέρει την παρουσία της Ελένης στην ανασκαφή ούτε την εύρεση του σταυρού αλλά μόνο τον τάφο. Θεώρησε ωστόσο πως ο τάφος είναι γνήσιος. Ο Σωκράτης ο Σχολαστικός (380-439 μ.Χ.), στο έργο του “Εκκλησιαστική Ιστορία”, δίνει ένα λεπτομερές ιστορικό της ανακάλυψης του Αγίου Τάφου από την Ελένη και της κατασκευής του Ναού. Σύμφωνα λοιπόν με τη παράδοση, Ναός της Αναστάσεως, είχε χτιστεί στα ερείπια του Αρχικού Ναού του 4ου αιώνα. Μέχρι σήμερα όμως, δεν υπήρχαν αποδείξεις.
Σύμφωνα με το National Geographic, τα αποτελέσματα των τελευταίων ερευνών, φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι ο τωρινός Ναός της Αναστάσεως, έχει χτιστεί πάνω στα ερείπια του αρχικού Ναού που είχε κτιστεί κατά τον 4ο αιώνα.
Ενώ είναι αρχαιολογικά αδύνατο να ειπωθεί ότι ο τάφος είναι ο πραγματικός τόπος ταφής του Ιησού της Ναζαρέτ, ο οποίος σύμφωνα με τη Καινή Διαθήκη σταυρώθηκε στην Ιερουσαλήμ το 30 ή 33, τα νέα ευρήματα χρονολόγησης τοποθέτησαν την αρχική κατασκευή του σημερινού συγκροτήματος κατά την εποχή του Κωνσταντίνου, του πρώτου χριστιανικού αυτοκράτορα της Ρώμης. Ο τάφος άνοιξε για πρώτη φορά έπειτα από αιώνες τον Οκτώβριο του 2016, όταν το ιερό που περιβάλλει τον τάφο, αποκαταστάθηκε από μια διεπιστημονική ομάδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Όταν ο τάφος ανοίχτηκε στις 26ης Οκτωβρίου 2016, οι επιστήμονες βρήκαν κάτω από την μαρμάρινη επένδυση μια παλαιότερη, σπασμένη μαρμάρινη πλάκα χαραγμένη με ένα σταυρό, που ακουμπούσε στο σημείο που υποτίθεται ότι βρισκόταν το σώμα του Χριστού.
Κάποιοι ερευνητές υπολόγισαν ότι αυτή η παλαιότερη πλάκα μπορεί να είχε τοποθετηθεί τη περίοδο των Σταυροφόρων, ενώ άλλοι πρότειναν παλαιότερες ημερομηνίες. Κανείς όμως δεν ήταν έτοιμος να ισχυριστεί ότι αυτή μπορεί να είναι η πρώτη φυσική απόδειξη του πρώτου ναού που κατασκευάστηκε τον 4ο αιώνα. Σύμφωνα με τα νέα ευρήματα, η πλάκα τοποθετήθηκε στο σημείο την εποχή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου.
Τα δείγματα κονιάματος που ελήφθησαν από υπολείμματα του νότιου τοίχου της σπηλιάς χρονολογούνται στα 335 και 1570. Το κονίαμα που ελήφθη από την είσοδο του τάφου χρονολογείται στον 11ο αιώνα και είναι σύμφωνο με την ανακατασκευή μετά την καταστροφή του 1009.
Τα δείγματα κονιάματος χρονολογήθηκαν σε δύο ξεχωριστά εργαστήρια χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της οπτικά διεγειρόμενης φωταύγειας (OSL), μια τεχνική που καθορίζει πότε το ίζημα χαλαζία εκτέθηκε στο φως. Τα επιστημονικά αποτελέσματα θα δημοσιευθούν από τη Αντωνία Μοροπούλου και την ομάδα της στο Journal of Archaeological Science: Reports.
Σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα, επιβεβαιώνεται πως ο Ναός της Αναστάσεως έχει χτιστεί στο ίδιο σημείο που υπήρχε ο Ναός που οικοδομήθηκε κατά τον 4ο αιώνα, κατ εντολή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου. Ωστόσο, το εάν το συγκεκριμένο σημείο είναι ο τόπος όπου ετάφη ο Χριστός (η ιστορικότητα του οποίου αμφισβητείται από πολλούς), είναι αδύνατο να τεκμηριωθεί.
Πηγές
https://news.nationalgeographic.com/2017/11/jesus-tomb-archaeology-jerusalem-christianity-rome/
https://news.nationalgeographic.com/2016/10/jesus-tomb-opened-church-holy-sepulchre/
http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Holy_Sepulchre
Socrates Scolasticus – Historia ecclesiastica
Introducing the New Testament – A Historical, Literary, and Theological Survey
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.toc.html#P7646_3165242
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf202.toc.html#P394_149362