Greece Fact Check

/ Nov 18, 2024
2024/11/18

Αυτό ΔΕΝ είναι το χειρόγραφο του Πόντιου Πιλάτου που έστειλε τον Ιησού στη σταύρωση

Διάφορα άρθρα κατά καιρούς υποστηρίζουν πως βρέθηκε το χειρόγραφο που υπέγραψε ο Πόντιος Πιλάτος, διατάσσοντας τη σταύρωση του Ιησού. Αυτό όμως δεν ισχύει.

Η αληθινή προέλευση του εγγράφου

Παραλλαγές του ανωτέρω δημοσιεύματος κυκλοφορούν εδώ και αρκετά χρόνια. Ένα παράδειγμα είναι το κάτωθι:

Η συνέχεια στο λινκ http://archive.is/WTrRc

Και ένα δημοσίευμα από το 2009:  Christ-Pilatos.2009-pdf

«Ευαγγέλιο» του Νικοδήμου

Η υποτιθέμενη επιστολή του Πόντιου Πιλάτου στον αυτοκράτορα Τιβέριο, δεν αναφέρεται πουθενά στη Καινή Διαθήκη. Μια σχετική αναφορά γίνεται στο «ψευδοευαγγέλιο» του Νικοδήμου, το οποίο όμως χρονολογείται από το μεσαίωνα.

Είναι αλλιώς γνωστό ως «Αcta Pilati» ή «Πράξεις Πιλάτου» και υποτίθεται πως μεταξύ άλλων, περιγράφει τη δίκη και τη Σταύρωση του Χριστού. Ωστόσο, το «απόκρυφο» κείμενο που γράφτηκε το 4ο μΧ αιώνα, είναι ψευδεπίγραφο και δεν γράφτηκε από τον Νικόδημο που ήταν σύγχρονος του Ιησού.

Letters of Pontius Pilate: Written During His Governorship of Judea to His Friend Seneca in Rome

Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα του Άγγλου δημοσιογράφου William Percival Crozier (1879-1944) και γράφτηκε το 1928. Σε αυτό, ο συγγραφέας διηγείται τα (φανταστικά) γεγονότα της συνάντησης του Πόντιου Πιλάτου με τον Ιησού. Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα είναι το κάτωθι:

Και ένα απόκομμα από τη The Manchester Guardian, αναφορικά με το βιβλίο:

Μια ακόμη πιθανή πηγή «εμπνεύσεως», μπορεί να είναι το «The Archko Volume» που υποτίθεται πως περιλαμβάνει τη πλήρη αναφορά που έστειλε ο Πιλάτος στο Τιβέριο, σχετικά με τη δίκη και τη Σταύρωση του Ιησού. Ο πρεσβυτεριανός ιερέας W. D. Mahan που το δημοσίευσε το 1879, ισχυρίστηκε ότι πρόκειται για γνήσια κείμενα με προέλευση το Βατικανό. Ωστόσο, διαπιστώθηκε λίγο αργότερα, πως τα κείμενα είναι προϊόν λογοκλοπής από τη σύντομη νουβέλα «Ponce Pilate à Vienne» του Joseph Méry που δημοσιεύθηκε Revue de Paris το 1837.

Το βιβλίο όμως που ταιριάζει περισσότερο με την ιστορία του άρθρου, είναι το  “Thresor admirable, de la sentence prononcée par Ponce Pilate, contre nostre Sauveur Jesus-Christ”.
Πρόκειται για τη πρώτη αναφορά στην υποτιθέμενη ανακάλυψη του παπύρου της Aquila που δημοσιεύθηκε το 1581 στη Λυόν από κάποιον Johann Stratius.  Αν και το κείμενο είναι στα γαλλικά, η ομοιότητες με την ελληνική μετάφραση είναι προφανέστατες:
 
Σήμερα γνωρίζουμε ωστόσο πως πρόκειται για ψευδοϊστορικό βιβλίο.
 

Οι ανωτέρω φαίνεται πως είναι οι μοναδικές αναφορές που κάνουν λόγο για επιστολή του Πόντιου Πιλάτου στο Τιβέριο και είναι ελάχιστες, όποτε είναι λογικό να υποθέσουμε πως αυτοί που δημιούργησαν τα δημοσιεύματα σε Ελλάδα και εξωτερικό, τα «εμπνεύστηκαν» από τις παραπάνω πηγές.

Χρονικές ασυνέπειες

Στο άρθρο διαβάζουμε πως το χειρόγραφο «...το 1381 μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη επί των ημερών του Πατριάρχου Ιερεμίου. Μεταφράστηκε δε από τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη Διονύσιο, κατά το έτος 1643«.

Ωστόσο, το 1381, Πατριάρχης ήταν ο Νείλος Κεραμεύς, ενώ το 1643, ο Παρθένιος Ά.

Η εικόνα του χειρόγραφου που έχει πολύ κακή ανάλυση και κανείς δεν μπορεί να διαβάσει έστω μια λέξη, μας παρουσιάζετε ως τρανταχτή απόδειξη. Σε αρκετά blogs αναγράφεται ότι είναι πιστό αντίγραφο. Σε άλλα δεν υπάρχει καμιά αναφορά, περί αντιγράφου.

Με μια πιο προσεκτική ματιά στο έγγραφο απόδειξη, καταλαβαίνουμε ότι είναι γραμμένη σε χαρτί. Δεν υπάρχει ίχνος κιτρινίλας από την παλαιότητα του έγγραφου-απόδειξη. Ας δεχτούμε ότι είναι φωτοτυπία του γνήσιου, γιατί λευκό χαρτί την εποχή του Ιησού, ως γνωστό δεν υπήρχε. Υπήρχαν περγαμηνές που τις τύλιγαν, και δεν τις δίπλωναν στα 4 όπως κάνουμε σήμερα με τις κόλλες Α4. Στο φωτογραφία, φαίνονται καθαρά 2 τσακίσεις που αποτυπώθηκαν στη φωτοτυπία και στο κέντρο λείπει ένα μικρό κομματάκι, στην ακμή από τις τσακίσεις του διπλώματος. Άρα δεν είναι αντίγραφο του γνήσιου.

Συμπέρασμα

Πλαστές ή φανταστικές επιστολές του Πιλάτου στον Τιβέριο αναφορικά με τον Ιησού, κυκλοφορούν εδώ και πολλά χρόνια (με διαφορετικές παραλλαγές). Η “επιστολή” που ειδαμε σήμερα, δεν είναι γνήσια, αλλά βασίζεται σε ψευδοϊστορικό βιβλίο που δημοσιεύθηκε το 1581 στη Λυόν.

Πηγές

http://www.newadvent.org/cathen/01111b.htm

https://en.wikisource.org/wiki/Catholic_Encyclopedia_(1913)/Acta_Pilati

https://archive.org/details/codexapocryphusn00thil

https://archive.org/details/evangeliaapocry03tiscgoog

https://books.google.gr/books?id=TDW0PeFSvGEC&pg=PA501&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

LETTERS OF PONTIUS PILATE – pdf

https://www.amazon.com/Letters-Pontius-Pilate-Written-Governorship/dp/

http://www.roger-pearse.com/weblog/2011/03/03/the-archko-volume-is-on-the-loose-again-everyone-under-the-table/

https://books.google.gr/books?id=DkM6AAAAcAAJ&pg=PA145&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, όταν μια ιστοσελίδα έχει έδρα στην Ε.Ε ή απευθύνεται στους κατοίκους της, πρέπει να δηλώνει στους χρήστες, ότι χρησιμοποιεί cookies (οι περισσότερες χρησιμοποιούν). Επίσης πρέπει να δικαιολογεί το σκοπό της χρήσης τους και να ζητά την άδεια του χρήστη για την δημιουργία των cookies στο σύστημα του. Έτσι, σύμφωνα με την Οδηγία (2009/136/ΕΚ), και τον αντίστοιχο ελληνικό νόμο (4070/2012), κάθε σάιτ στη χώρα μας οφείλει να ζητεί τη συγκατάθεση των χρηστών για τα cookies που θα αποθηκευτούν στις συσκευές τους. Ο νόμος αυτός απευθύνεται σε όλους τους δικτυακούς ιστότοπους που εδρεύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους, οι οποίοι οφείλουν να το σεβαστούν. Όταν μια ιστοσελίδα δεν συμμορφώνεται, επιβάλλονται κυρώσεις και κατ' επέκταση κάποιο πρόστιμο. Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο