Greece Fact Check

/ Nov 18, 2024
2024/11/18

Οι “τρύπες” στο λεωφορείο στη Λιβύη δεν προκλήθηκαν από “έκρηξη”

Με αφορμή το θανατηφόρο περιστατικό που έλαβε χώρα στη Λιβύη και προκάλεσε το θάνατο πέντε Ελλήνων, τριών στρατιωτικών και δυο πολιτών, κυκλοφόρησαν διάφορες θεωρίες συνωμοσίας. Μια από αυτές συνοδεύεται από τη φωτογραφία του καμένου λεωφορείο που δήθεν φαίνεται διάτρητο ως αποτέλεσμα κάποιας επίθεσης που φέρεται να δέχτηκε.

ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ: Το θανατηφόρο περιστατικό με το λεωφορείο στη Λιβύη προκλήθηκε από κακόβουλη ενέργεια εξαιτίας των τρυπών στο πίσω μέρος του.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Οι τρεις “οπές” δεν είναι τίποτα περισσότερο από σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του λεωφορείου, ενώ η τέταρτη προκλήθηκε “οπή” προκλήθηκε από τη σύγκρουση.

Παράδειγμα ανάρτησης στην πλατφόρμα Χ (Twitter):

Τι ισχύει

Στις 17.09.2023, έχασαν τη ζωή τους άλλες τρεις στρατιωτικοί και δύο διερμηνείς. Όλοι ήταν μέλη της ελληνικής αποστολής, που θα προσέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στους πληγέντες της κακοκαιρίας Daniel. Οι νεκροί επέβαιναν σε λεωφορείο που κατευθυνόταν από τη Βεγγάζη στην Ντέρνα, το οποίο αναφλέγει κατόπιν πλαγιομετωπικής σύγκρουσης με όχημα τύπου Land Rover. Το όχημα μετέφερε εξωτερική δεξαμενή/δοχείο χωρητικότητας 200 λίτρων, το οποίο ανεφλέγη με αποτέλεσμα τα δύο οχήματα να τυλιχθούν στις φλόγες. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ξεκαθάρισε ότι πρόκειται για τροχαίο δυστύχημα ενώ διέψευσε δημοσιεύματα σχετικά με τη μετάβαση κλιμακίου της ΕΥΠ για επιτόπια έρευνα στη Λιβύη. Το δυστύχημα έλαβε χώρα λίγο πριν την κωμόπολη Τακνίς (Tacnis), που βρίσκεται περίπου 127 χιλιόμετρα ανατολικά της Βεγγάζης και περίπου στο μέσο της διαδρομής ως την Ντέρνα.

Κατόπιν, άρχισε να διαμοιράζεται στα κοινωνικά δίκτυα μια φωτογραφία (για την ακρίβεια στιγμιότυπο οθόνης), που απεικονίζει το πίσω μέρος του κατεστραμμένου λεωφορείου. Κάποιοι χρήστες επισήμαναν πως κάποιες οπές που διακρίνονται, προκλήθηκαν από πλήγμα εναντίον του οχήματος, είτε από σφαίρες, είτε από βλήμα, είτε από εκρηκτικό μηχανισμό.

Παράδειγμα άλλη εικόνας που κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα

Καθώς η Λιβύη δεν διαθέτει λειτουργικό σιδηροδρομικό σύστημα, οι μετακινήσεις γίνονται κατά κανόνα με λεωφορεία. Κατόπιν αναζήτησης στο διαδίκτυο, διαπιστώσαμε πως η Λιβύη έχει τα τελευταία χρόνια (κυρίως το 2019) επανειλημμένα αγοράσει λεωφορεία από την Κίνα, τόσο για τοπικά, όσο και για υπεραστικά δρομολόγια, με κύριο προμηθευτή την εταιρία King Long. Κανένα εκ των μοντέλων αυτής της εταιρίας δεν φαίνεται να ταιριάζει με το λεωφορείο που καταστράφηκε στη Λιβύη.

Αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο, διαπιστώσαμε πως η Λιβύη, είχε παλιότερα προμηθευτεί λεωφορεία της επίσης κινέζικης εταιρίας Yutong. Το 2011, πολλά εξ αυτών είχαν χρησιμοποιηθεί για την εκκένωση Κινέζων πολιτών, μετά την έναρξη του εμφυλίου στη Λιβύη.

Αφού ανατρέξαμε στα μοντέλα της Yutong, βρήκαμε το D7 (σ.σ. ανάλογα με τη χώρα εξαγωγής και τις προδιαγραφές/διαμόρφωση του αγοραστή, μπορεί να εμφανιστεί και ως Τ7, F7 κτλ), και εξετάσαμε το εγχειρίδιο που παρέχει ο κατασκευαστής, για να δούμε λεπτομερώς την πίσω πλευρά του λεωφορείου, διότι φαίνεται να μοιάζει με το κατεστραμμένο λεωφορείο.

Κατόπιν, προχωρήσαμε σε σύγκριση:

Όπως φαίνεται στις εικόνες, η πάνω “οπή” είναι κάμερα, κάτω δεξιά είναι αντανακλαστικό φανάρι και κάτω αριστερά το λογότυπο. Η οριζόντια λωρίδα κάτω από το λογότυπο του κατασκευαστή, είναι αυτοκόλλητο αντανάκλασης φωτός

Μπορούμε να ξεχωρίσουμε περισσότερες λεπτομέρειες στην παρακάτω εικόνα που έχουμε επεξεργαστεί.

Αν και δεν μπορούμε να βγάλουμε οριστικά συμπεράσματα για την πάνω αριστερά “οπή”, ενδέχεται να προκλήθηκε από τη σύγκρουση και τις φλόγες
Yutong T7
YUTONG F7

Συμπεράσματα

Οι “οπές” στο πίσω μέρος του λεωφορείου αντιστοιχούν σε κάμερα, αντανακλαστικό φανάρι και λογότυπο. Η τελευταία “οπή” φαίνεται να έχει προκληθεί από φλόγες και τις γενικότερες ζημιές που προκλήθηκαν στο όχημα από τη σύγκρουση.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, όταν μια ιστοσελίδα έχει έδρα στην Ε.Ε ή απευθύνεται στους κατοίκους της, πρέπει να δηλώνει στους χρήστες, ότι χρησιμοποιεί cookies (οι περισσότερες χρησιμοποιούν). Επίσης πρέπει να δικαιολογεί το σκοπό της χρήσης τους και να ζητά την άδεια του χρήστη για την δημιουργία των cookies στο σύστημα του. Έτσι, σύμφωνα με την Οδηγία (2009/136/ΕΚ), και τον αντίστοιχο ελληνικό νόμο (4070/2012), κάθε σάιτ στη χώρα μας οφείλει να ζητεί τη συγκατάθεση των χρηστών για τα cookies που θα αποθηκευτούν στις συσκευές τους. Ο νόμος αυτός απευθύνεται σε όλους τους δικτυακούς ιστότοπους που εδρεύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους, οι οποίοι οφείλουν να το σεβαστούν. Όταν μια ιστοσελίδα δεν συμμορφώνεται, επιβάλλονται κυρώσεις και κατ' επέκταση κάποιο πρόστιμο. Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο