Πάνω από 157 χιλιάδες θεάσεις έχει ένα βίντεο που κυκλοφορεί στο Facebook και δείχνει τον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμο να μιλά για ένα σκεύασμα που δρα εναντίον παθήσεων στις αρθρώσεις. Το βίντεο είναι “Χορηγούμενο”, δηλαδή πληρωμένη διαφήμιση στο Facebook, γεγονός στο οποίο οφείλεται η ευρεία διάδοσή του.
Στο βίντεο ακούγεται η φωνή του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως να μιλά για ένα προϊόν που υπόσχεται λύση στα προβλήματα των αρθρώσεων, όπως η οστεοαρθρίτιδα, κάτι που υποτίθεται δεν μπορεί να γίνει μέσω γιατρών και φαρμάκων. Το βίντεο φέρει κακής ποιότητας υποτίτλους. Για παράδειγμα, αντί για “Άνθιμος”, ο Μητροπολίτης αναγράφεται ως “ΆΘΥΜΟΣ”.
Αν και ο Μητροπολίτης φαίνεται και ακούγεται να μιλά για “σπουδαίο” αυτό προϊόν, ο κακός συγχρονισμός των λεγομένων με την κίνηση των χειλιών, αλλά και οι κακογραμμένοι υπότιτλοι, φανερώνουν πως έχει χρησιμοποιηθεί ψηφιακό εργαλείο για την αλλοίωση του περιεχομένου του βίντεο.
Η σελίδα που προωθεί το βίντεο έχει δημιουργηθεί μόλις στις 8 Νοεμβρίου 2024, ενώ ο διαχειριστής της φαίνεται να είναι από το Μαρόκο.
Ακολουθεί το πραγματικό βίντεο από συνέντευξη του Μητροπολίτη Άνθιμου, όπου μιλάει για την αρμονική συνύπαρξη των γηγενών ελληνικών και Ορθόδοξων πληθυσμών αλλά και των επίσης γηγενών Μουσουλμάνων
Απάτες όπως η ανωτέρω παραπέμπουν σε προϊόντα όπως το “Hondrostrong“, που παράνομα παρουσιάζονται να έχουν θεραπευτικές ιδιότητες.
Οι απάτες μέσω κοινωνικών δικτύων που χρησιμοποιούν βίντεο και εικόνες δημοσίων προσώπων έχουν πολλαπλασιαστεί το τελευταίο διάστημα. Επικεντρώνονται κυρίως γύρω από την προώθηση αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης προϊόντων για ιατρική χρήση, αλλά και προϊόντων που σχετίζονται με επενδύσεις σε κρυπτονομίσματα, ή άλλου είδους “ευκαιρίες” με υψηλό κέρδος. Σε όλες τις περιπτώσεις πρόκειται για απάτες.
Για να εντοπίσετε ένα deepfake βίντεο ή μια εικόνα, θα πρέπει να προσέξετε για ασυνέχειες και σφάλματα. Για παράδειγμα, μη φυσιολογική κίνηση ή διαστολή της κόρης και το ασύγχρονο ανοιγοκλείσιμο των ματιών. Παρουσία τεχνητού ψηφιακού “θορύβου” στα βίντεο, κακή συγχρονισμένη κίνηση των χειλιών και μη φυσικές ή λανθασμένες σκιές στο πρόσωπο ή το περιβάλλον.
Πρέπει επίσης να αναφερθεί πως οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είναι υποχρεωμένες να ελέγχουν το περιεχόμενο που ανεβαίνει σε αυτές και ειδικά οι διαφημίσεις που προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο, πολλές φορές δεν το πράττουν ακόμη και έπειτα από αναφορές χρηστών:
Συμπέρασμα
Το βίντεο του Μητροπολίτη Άνθιμου έχει τροποποιηθεί ψηφιακά (και εν αγνοία του) για να προωθήσει ένα απατηλό προϊόν για δήθεν θεραπεία παθήσεων στις αρθρώσεις.